مدتی پیش قرار بر این بوده این کشتی به عنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش بازسازی شود و پذیرای گردشگران در عرشهاش باشد اما در سایه بیتوجهیها و وعدههای عملی نشده برای احیای آن، پیکر به گل نشسته آن نابود شد تا شمارش معکوس برای از بین رفتن این اثر مهم گردشگری آغاز شود. متأسفانه به دلیل تعلل در جلوگیری از نابودی و احیای این کشتی دیگر امیدی برای حفظ آن نیست.
بازدید از کشتی یونانی به ویژه در ساعات غروب، تجربهای بینظیر برای علاقهمندان به عکاسی فراهم میآورد؛ چرا که غروب خورشید در پسزمینه این کشتی یکی از زیباترین و مشهورترین مناظری است که در کیش ثبت میشود. در اطراف کشتی نیز به عنوان یک منطقه گردشگری، امکانات متنوعی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.
شوربختانه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ کشتی یونانی به طور جدی با تهدیدی تازه روبهرو و از وسط به دو نیم شد! متأسفانه بخش میانی کشتی از هم جدا و کشتی به طور کامل از وسط به دو نیم شده است.
این حادثه نشانهای از وضعیت بحرانی کشتی و سرعت بالای فرسایش آن است. با توجه به این وضعیت، اگر اقدامهای فوری و جدی برای حفاظت از آن صورت نگیرد، ممکن است در آیندهای نزدیک جز خاطرهای از آن چیزی باقی نماند.
در دنیایی که همین بیخ گوشمان شهر «وان» ترکیه با ساخت چند المان گربه بدون هیچ قدمت تاریخی و داستانسرایی در مورد آن، سالانه هزاران گردشگر جذب میکند، قطع به یقین کشتی یونانی الماسی بود که در لابهلای ندانمکاریهای دولتهای گذشته، دو دستی به خاک سپرده شد.
تاریخچه کشتی یونانی
کشتی یونانی یکی از جاذبههای گردشگری کیش محسوب میشود.
حدود ۷۸ سال پیش بود که این غول ۷هزار تنی با ۱۳۶ متر طول در کارخانه همیلتون انگلستان ساخته شد. چند دهه مالکان مختلفی داشت؛ در ابتدا انگلیسیها مالکش بودند، سال ۱۹۵۹ چند ایرانی مقیم لندن کشتی را خریدند و نام «کوروش ایرانی» را روی آن گذاشتند.
۶ سال بعد کشتیرانی ایران آن را خرید تا اسمش بشود «همدان» اما قصه از جایی شروع شد که یک یونانی این کشتی را خرید و اسمش را گذاشت «کولاآف» و این آغاز مسیری بود برای سازهای فلزی که ما آن را به نام «کشتی یونانی» میشناسیم.
همین یونانی بودن مالک موجب شد وقتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ شمسی مردم روستای کوچک باغو در کیش دیدند این کشتی خارجی ناغافل نزدیک ساحل آمده به مرور اسم «کشتی یونانی» را روی آن گذاشتند که ساختش در انگلستان بود و بنا به روایتی بارش هم مربوط به پرتغالیها. مالک کشتی پس از توقف ناخواسته آن دست به کار شد و ۸۰ روز هزینه کرد تا کشتی را نجات دهد. حتی یک یدککش هلندی برای این کار به محل روانه شد اما با تلاش و هزینه زیاد، بینتیجه ماند تا اینکه خدمه بیخیال ادامه کار شدند و هر آن چیزی را که میشد، برداشتند. حتی گفته میشود بار کشتی که نفت بوده هم تخلیه شده اما خیلیها معتقدند بار کشتی چیزهای دیگری بوده که آتش زده شده. هر چه بود انگار خود کشتی انتخاب کرده بود آنجا بماند تا برای هزاران نفر طی سالها خاطرهسازی کند. آن هم با یک زاویه جالب نسبت به ساحل که خوراک عکس بوده و البته در نقطهای که تماشای غروبش بینظیر است. دریایی زیبا و سرخ که انگار خورشید را در آغوش میکشد.
روایتهای عاشقانه کشتی یونانی
درباره علت به گِل نشستن کشتی یونانی نظریههای مختلفی وجود دارد؛ عده زیادی معتقدند کشتی راهش را گم کرده و چون جزیره در آن نقطه فانوس دریایی مناسبی نداشته کشتی با آن وزن زیاد به ساحل ماسهای و مرجانی چنان برخورد میکند که امکان جدا کردنش نبوده برای همین ماندگار میشود.
عدهای معتقدند مالک یونانی کشتی در حال ورشکستگی بوده و برای همین تعمداً آن نقطه را برای کوبیدن کشتی به ساحل و گرفتن یک خسارت بزرگ از بیمه و حتی دولت ایران انتخاب میکند. بعد هم تظاهر به تلاش برای نجات کشتی میکند و داخلش هم بار چندانی نبوده اما برای محکمکاری محمولهای را آتش میزنند.
عدهای معتقدند کشتی ناخواسته و غیرعمد به ساحل میخورد اما مالک که میبیند هزینه جابهجایی آن زیاد است و میتواند از بیمه کشورش و حتی دولت ایران خسارت بگیرد در این مرحله بیخیال نجات کشتی میشود و خدمه و مسافران را نجات میدهد و کشتی را به عنوان یادگاری برای ما میگذارد. عدهای دیگر میگویند ماجرا ربطی به فانوس دریایی نداشته و خدمه به خصوص کاپیتان وضع طبیعی نداشتند و کشتی بیچاره را به ساحل کوبیدند!
در این میان برخی از بومیان کیش یک داستان عاشقانه هم دارند و معتقدند کاپیتان یا ناخدای کشتی عاشق یک دختر زیبای ایرانی بوده اما چون خانواده دختر مخالف ازدواجشان بودند با او در آن نقطه قرار میگذارد و بعد هم زیادی به ساحل نزدیک میشود تا عشقش را سوار کند و این اتفاق میافتد!
وعدههای ممکن و ناممکن
کشتی یونانی در حالی به سمت محو شدن از خاطرهها میرود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خرداد ماه امسال آب پاکی را روی دست دوستداران این کشتی ریخت و اعلام کرد: «شاید اگر دو دهه پیش به فکر میافتادیم میتوانستیم این کشتی را به عنوان نماد حفظ کنیم».مهدی ادیبان بیان کرد: از ایدههای جذاب برای حفظ و بهرهبرداری از کشتی یونانی استقبال میکنیم.
وی پیش از این از شرکتهای دانشبنیان فعال در صنعت گردشگری خواسته بود ایدههای خود در رابطه با حفظ کشتی یونانی به عنوان یک نماد در منطقه را ارائه دهند.
وی همچنین عنوان کرده بود: متأسفانه شرایط این کشتی و آهن به کار گرفته شده در ساخت آن سبب شده عملاً احیای این اثر گردشگری ناممکن شود اما ما در تلاش برای ایجاد یک سازه جذاب و مشابه در اطراف آن هستیم. به گفته معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با این توضیحات باید این کشتی را نابود شده بدانیم زیرا وی میگوید: «شما ببینید الان این کشتی شرایط اینکه سازه دیگری را به آن متصل کنیم، ندارد. همچنین از آن مرحلهای که میتوانسته احیا و حفظ بشود، عبور کرده است. خیلی سالهای طولانی این کشتی آنجاست و آب دریا، شرایط شرجی و اینکه سازه این کشتی جدید نیست و قدیمی بوده سبب فرسایش آن شده است. کشتی یونانی تقریباً از دو دهه پیش این شرایط را داشته و دچار مشکل شده و شاید اگر سه دهه پیش افرادی به فکر میافتادند این احتمال وجود داشت که بتوانند آن را حفظ کنند. البته آن هم با شرایط خاص و سرمایهگذاری زیاد محقق میشد، بنابراین راحت نبوده است».
۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱٬۰۳۳٬۹۷۴
کشتی یونانی یکی از جاذبههای اصلی گردشگری جزیره کیش است که آوازه آن شهرت جهانی دارد اما طبق آخرین تصاویر از آن، کمر آن شکسته و این اثر ارزشمند گردشگری در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
منبع: روزنامه قدس
نظر شما